* «علم زیباست وقتی هزینهٔ گذران زندگی از آن تامین نشود.»


* «دین بدون علم کور است و علم بدون دین لنگ است.»

* «اگر انسان‌ها در طول عمر خویش فعالیت مغزشان به اندازه یک میلیونیوم معده‌شان بود، اکنون کره زمین تعریف دیگری داشت.»

نگاه آلوده تیر شیطان بر پیکره ی ایمان است!

 

بعضي از نگاه‌ها ويروس گناه منتشر مي‌كنند و بعضي از چهره‌ها حشره‌ي مزاحمت دور خود

جمع مي‌كنند.



قيافه‌هاي بزك كرده‌اي كه نگاه‌هاي حرام را به سوي خود جلب مي‌كند، مرداب حشره‌خيز است و

موهاي افشان و در معرض تماشا، شعله‌هاي آتش دوزخ است كه هم خود را مي‌‌سوزاند هم

جوانان را به آتش گناه مي‌افكند.


حيف نيست كه انسان با كرامت، به يك بوتيك سيار تبديل مي‌شود؟!

حجاب يك انتخاب است، نه تحميل.



آنان كه حجاب را آگاهانه برمي‌گزينند، مي‌خواهند «گوهر عفاف» خود را از تاراج مصون نگه دارند.

اين است كه بر انتخاب خود افتخار مي‌كنند و با حرف اين و آن، سست و بي‌انگيزه نمي‌شوند و تابع جوّ نمي‌گردند، چون از قيمت گوهري كه دارند باخبرند.

یک ایران حماسه و شور و شعور

ذره ای از عظمت ملت  بزرگ ایران در جشن ملی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی (22بهمن)

باظمت ترین و محبوبترین حماسه و انقلاب  که هرسال زیباتر و پرشورتر می شود

ودر هیچ جای عالم نمونه ندارد





نگاهي اجمالي به برخي از اسرار نماز


ادامه نوشته

دهه فجز

در بهار آزادی جای شهدا خالی

فرا رسیدن ایام الله مبارک دهه فجر و

سالروز ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران

بر فجر آفرینان مبارک باد

انسانهای بزرگمنش انتقام نمی گیرند بلکه به اصلاح می اندیشند


ادامه نوشته

وصایای مهم امام یازدهم به شیعیان


 وصیتی که امام حسن عسکری(علیه السلام) خطاب به شیعیانشان فرمودند : شما را به تقوای الهی، پرهیزگاری در دین، کوشش در راه خدا، راستگویی، ادای امانت به آنکه چیزی به شما سپرده است؛ خواه نیکوکار باشد و خواه بدکار، طول دادن سجده‌ها و رفتار خوب با همسایگان که پیامبر(ص) بدان مبعوث شده است سفارش می‌کنم.


هنگامی که کسی از شما در دین پرهیزگار باشد، در گفته‌هایش راست بگوید، امانتداری درستکار باشد و با مردم خوش خُلقی کند، می‌گویند: او شیعه است و این مرا خشنود می‌کند.

از خداترس   و زینت ما باشید نه خار چشم ما، هر نیکی را به سمت ما آورید و هر زشتی را از ما دور کنید. هر خوبی که گفته می‌شود، در ماست و هر بدی که به ما نسبت داده می‌شود ما از آن دور هستیم. حق ما در کتاب خداوند، مخصوص و پیوند ما با رسول خدا(ص)آشکار و طهارت ما به وسیله پروردگار، عیان است. (به طوری که) کسی جز ما نمی‌تواند چنین ادعایی کند مگر دروغگو.

همواره نام خدا را به یاد آورید و مرگ را فراموش نکنید. پیوسته قرآن بخوانید و بر پیامبر(ص) صلوات بفرستید که صلوات بر پیامبر(ص)، 10 حسنه دارد. وصایای مرا حفظ کنید. شما را به خدا می‌سپارم و به شما سلام می‌رسانم.»



- برگرفته از آثار محمد محمدی اشتهاردی

ربیع


امروز(جمعه) اول ربیع الاول مصادف با سالروز هجرت حضرت رسول اعظم(ص) از مکه به مدینه و یادآور لیله المبیت است که امیرمومنان(ع) با ایثار جان خود، در بستر پیامبر(ص) خوابیدتا جان پیامبر اسلام را نجات دهد .البته به قیمت پذیرفتن خطر نسبت به خودش.

ودر مقابل آن  مدال افتخار آیه ی شریفه ی :وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ  - را از خدا دریافت نمود.

هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه را می توان آغاز فصلی جدید در تاریخ اسلام به شمار آورد. چون مسلمانان تا قبل از آن دارای قدرت اجتماعی و سیاسی نبودند اما پس از هجرت آن حضرت، علاوه بر آبادانی شهر مدینه، مردم آماده پذیرش رسالت نبوی شدند.


پس از هجرت رسول خدا(ص) به مدینه، بلافاصله دولت اسلامی تشکیل شد و با سرعت فراوانی در تمام بخش ها پیشرفت کرد و هجرت پیامبر(ص) و دیگر مسلمانان به مدینه، موجب شد که اسلام از خطر نابودی در محیط خفقان آور مکه نجات یابد.

...

اسارت را اسير کنيد


در جريان دفاع مقدس هشت ساله کاملاً عزيزان ما از کربلا الگو گرفتند «خذوا عنّي دفاعکم» عزيزاني هم که جزء آزادگان بودند و دوران اسارت را گذراندند از عقيله بني هاشم «خذوا عنّي اسارتکم» را گرفتند که اگر اسير شديد چطور اسير بشويد،شما اسارت را اسير کنيد. واقعاً زينب کبرا(سلام الله علیها) اسارت را به اسارت گرفت چرا که اسارت از دست او به ستوه آمد؛ انسان يک چيزي مي شنود! در جريان ورود اهل بيت به کوفه و مجلس کوفه ونیز ورود به شام و مجلس شام ،اين بانو مجلّسين دولت اموي را منقلب کرد.حالا اگر شما مي بينيد ذات اقدس الهي به رسول خودش(عليه و علي آله آلاف التحيّة و الثناء) از راه وحي و الهام فرمودند که بگو: «إنّي تارک فيکم الثقلين کتاب الله و عترتي» قرآن و عترت همتاي هم هستند،مي بينيد در همه شئون ديني اينها همسنگ هم اند. 



منبع: حضرت آیت الله جوادی آملی،درس اخلاق91/09/09


احساس

حضرت آیت الله جوادی آملی:

کسي که با شنيدن مارش عزا اشک مي‏ريزد، با شنيدن يک طنز نيز قهقهه مي‏کند و از محتواي طنز آگاهي کامل ندارد و عاطفانه کار مي‏کند؛ امّا کسي که عارفانه متأثّر مي‏شود و سخن مي‏گويد، قبض و بسط وي عاشقانه است. اهتمام به جريان کربلا را بايد در سيرت و سنت اهل بيت عصمت (عليهم‏السلام) بررسي کرد. امام سجّاد(عليه‏السلام) پس از واقعهٴ کربلا چندين سال زندگي کرد و هرگز نخنديد. برخي از بانوان بازماندهٴ آن واقعه، هرگز زير سقف و سايه نرفتند.

نشانه‌های مؤمن پنج چیز است


روایتی که «شیخ طوسی» از امام حسن عسکری(علیه السلام) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه‌های مؤمن پنج چیز است: به جای آوردن پنجاه و یک رکعت نماز (17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله) و زیارت اربعین (امام حسین(علیه السلام)) در این روز و انگشتر را بر دستِ راست نهادن، و پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن.

 متن زیارت مخصوصی که برای اربعین از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، به شرح زیر است:

ادامه نوشته

یلدا

آیت الله جوادی آملی در کتابی - که چاپ بالایش در این سالها، نشانگر فرهنگ غنی اسلامی مردم کشورمان و علاقه آنها به سبک زندگی اسلامی بوده است- درباره شب یلدا نیز سخن به میان آورده است. در این کتاب ارزشمند و پر فروش کشور درباره شب یلدا اینگونه آمده است:

"این واژه ، سریانی و به معنای «میلاد» است و چون شب یلدا را با تولد حضرت مسیح (ص) تطبیق می کردند آن را به این نام خواندند.
چون ایرانیان این شب را شب تولد (میترا) مهر می دانستند آن را با تلفظ سریانی اش پذیرفتند و در واقع یلدا را با (noel)  اروپایی که در 25 دسامبر تثبیت شده، معادل است، بنابراین نوئل اروپایی همان شب یلدا یا شب چله ایرانی است.(دهخدا)
 
از سنت های شب یلدا ،شب نشینی و دید و بازدید و صله رحم است، چنان که بهره گیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی ، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفال به اشعار حافظ و ... سنت دیگر آن است. مناسب است مومنان در چنین فرصت هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان (ع) در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند."
لازم به ذکر است کتاب مفاتیح الحیات، کتابی غنی است که پر فروش شدن آن در این سالهای اخیر خشم رسانه های غربی را در پی داشته است و با تبلیغات گشترده سعی در بی ارزش نشان دادن محتوا و نویسنده آن بر آمده اند که همین امر مهر تأییدی بر محتوا و موفقیت آن در خانواده های مذهبی ایرانی بوده است.

اربعین

هزار و سیصد و هفتاد و پنجاه سال و «چهل روز» ازشهادت  نواده پیامبر در کربلا گذشته است و اینک این دشت پر بلا که قرن‌ها است مصیبت زده عاشورا است، میزبان اقیانوسی از محبین حسین بن علی (ع) که ردِ خون امام مظلوم را در تاریخ جسته‌اند و بر مکتبش ایمان آورده اند. قلب هزاران شیعه امروز برای امام سوم شیعیان، فرزند حیدر کرار (ع) و فاطمه زهرا (س) می‌تپد و غوغای میلیون‌های انسان عاشورایی در بزرگ‌ترین راهپیمایی جهانی پیش روی جهانیان است.

میلیون‌ها مسلمان شیعه با پای برهنه‌ها از فرسخ‌های دور به قصد عزاداری و بزرگداشت جایگاه ثارالله راهی دشت بلا شده اند تا زیر آفتاب سوزان عراق بر سر و سینه زنند و فراموش نکنند این امام مظلوم با هفتاد و دو یار وفادارش برای دفاع از حقانیت چگونه سخت‌ترین مرگ‌ها را تجربه کردند و شرف حضورشان در بطن تاریخ، افتخاری برای این دفتر پربرگ باشد و البته افتخاری باشد برای چندصدمیلیون شیعه جهان که چون حسین دارند.

چهل روز پس از به نیزه کردن خورشید، قلب شیعه در کربلا می‌تپد!

اربعینِ به نیزه کردن خورشید، روز حضور میلیون‌های شیعه عاشق در کربلا است و پیاده روی اربعین بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان می باشد که زائران و عاشقان اباعبدالله با طی مسیرهای بسیار طولانی(حتی بیش از 600 کیلومتر) خودشان را به کربلا می‌رسانند تا یاد حضرت زینب (س) کنند که این مسیر دشوار را پیمود تا بر سر قتلگاه و مزار برادر و امام شهیدش بنشیند و از دور، اشک دور بریزد؛ اشکی که این چهل روز از دیدگانش کمتر جاری شد، چون او سفیر قیام عاشورا بود و تکیه گاه اسرای داغدار کربلا که پناهی جز زینب کبرا نداشتند.

هنگامى که حضرت زینب (س) و همراهان در روز اربعین به کربلا آمدند، زینب (س) در کنار قبر برادر، درد دلها کرد و گفتار جان سوزى گفت؛ از جمله به یاد رقیه (س ) افتاد و زبان حالش این بود: «برادر جان! همه کودکانى را که به من سپرده بودى، به همراه خود آوردم، مگر رقیه ات را که او را در شهر شام با دل غمبار به خاک سپرده ام» و تو چه دانی که چه بر سر زینب در این دشت پر بلا آمد؟